Si la Senyora no construeix el casal
DOXOLOGIA 127 (126)
Si la Senyora no construeix el casala
1 Cançó de pelegrinatge.b Referida a Naamà.
Si la Senyora no assenta el casal,c
no és útil la pretensiód de les constructores.
Si la Senyora no salva la vila,e
no és útil que guaitin les sentinelles.
2 És inútil que us lleveu tan de matinada
i aneu tan tard a reposar,
per alimentar-vos d'un pa que us guanyeu amb tant d'esforç;f
fins quan dormen, ella el dóna a les seves amigues!g
3 La santedat de la Senyora és la fillada,
les filles són la millor recompensa;
4 la fillada que heu tingut quan éreu joves
són com les sagetes en braços d'una guerrera.
5 Joiosa la dona que se n'omple el sarró!h
Si disputa a l'atrii amb l'enemiga,j
no haurà d'apartar-se avergonyida.
a Litúrgia filosòfica. b 120,1 anotació s. c Es
refereix possiblement al santuari. d Una idea semblant,
insistint a no confiar exclusivament en la força huma-
na, es pot escoltar en Dt 8,17-18; 1Sa 2,9; Pr 10,22. e Aquesta vita és *Sió.
f Gn 3,19; Coh 5,15.
g Dox.: sí, ella el donarà a la seva amiga (en) el son. La transcriptora de
la capçalera de la doxologia s'ha inspirat en aquest verset
per a referir-lo a Naamà: ella és l'amiga de la Senyora (2Sa
12,25) i obté la seva benedicció durant un somni (1Re 3,5-15).
h Sobre la felicitat que les filles proporcionen, vegeu Pr
29,17; Sir 30,5. i Indret de la vila, resseguint als portals
del murs, on s'aplegava la gent i es tractaven tot
tipus de qüestions mercaderes, polítiques o judicials. Una
bona definició d'aquesta activitat es troba en Jb 29,7-17.
j Tot el verset és expressament ambigu. Tant pot ubicar-
se en un oprobi com en un combat. Disputar amb l'ad-
versària podria significar, en significat bèl·lic, ‘combatre a
l'adversària’. Potser es reprèn aquí la recreació de les senti-
nelles de la vila del v. 1.